woensdag 25 maart 2020

Wie Is Ni Ra?



Lieve medebloggers.

Ik verwelkom je graag in het oog van de storm: het corona tijdperk in mijn perspectief.

Een meisje met een verhaal

Mijn naam is Ni Ra op dit platform maar in het echte leven sta ik beter gekend als Rani. In 1996 werd een klein meisje geboren op een zomerse dag in juli. Na enkele grote stappen zijn we 23 jaar verder. In mijn vrije tijd speel ik gitaar, kijk ik netflix, luister ik oneindig lang naar muziek en ben ik graag creatief bezig. 

We leren elkaar vast nog beter kennen. Niemand hoeft deze reis alleen te doorstaan.


Genieten van de zon in lockdown.


In ons Zwevegemse quarantaine huisje bevinden zich vijf mensen. Mijn mama, broer, stiefpapa en zielsverwant behoren tot deze bubbel. Ook niet te vergeten: onze lieve kat Lucy. Mijn vriend was aan het logeren bij mij toen de lockdown aangekondigd werd.Hij besloot te blijven om mijn partner in quarantaine te worden. We hebben het gezellig samen en maken er het allerbeste van.  


Monsieur soleil.


In het oog van de storm

Een uitdrukking die velen onder jullie kennen. Onlangs botste ik op deze uitspraak:
"Als je in het oog van de storm terecht gekomen bent, kan je ervan op aan dat het nog veel erger wordt."
Toepasselijk voor onze huidige situatie lijkt mij. Wat betekend deze uitspraak voor jullie? Geloven jullie dat het erger wordt? Kijk je nog realistisch naar een zonnige reis in Cuba middenin augustus? Wordt de quarantaine verlengd? Gaan we naar een strikte lockdown? Wie organiseert er binnenkort een lockdown party? Enkele vragen waar ik dagelijks mee bezig ben. Ik hoor graag jullie mening over deze uitspraak, en verklaar me nader in mijn volgende post. Dit is nog maar het topje van de ijsberg.


Rot op, pessimist

Let me ease your minds, dit wordt geen pessimistische brief. Geen paniekzaaierij. We zijn misschien wel in een storm terecht gekomen, maar laten we deze samen trotseren en de boodschap van hoop verspreiden. Elke storm gaat over, ook deze. Na de schade van deze epidemie kunnen we samen de brokken lijmen. Er onvoorwaardelijk zijn voor elkaar. De noodkreet van onze maatschappij zal worden: steun vinden bij de ander.

In tijden van nood ben ik enorm gevoelig voor alles rondom mij, dus ontsnap ik naar wat mij tot rust brengt. Naast de lieve woorden van mijn vriend, is een stevige portie cultuur ook een prettige afleiding. 

Het schip van hoop

Vandaag wil ik jullie graag voorstellen aan een schilderij van Salvador Dali gemaakt in 1937. Dit is één van de kunstenaars waar ik naar opkijk. Hij is een surrealistische schilder, dit betekend dat hij zijn dromen, gevoelens en gedachten wou neerzetten in zijn kunst. 
Ik heb dit specifieke schilderij gekozen want in dat moment bracht het een gevoel naar boven bij mij, namelijk hoop. Hoop op een betere en veilige toekomst. 

Als je goed kijkt naar het schilderij zie je  in de rechterhoek mannen met vlindernetten zwaaien. Het schip lijkt als het ware van hen weg te varen. Het vlindernet valt te vergelijken met de lockdown. Een vlinder hoort volgens mij vrij te zijn. Ik zie de maatschappij als vlinders die collectief op wegvliegen naar onze vrijheid. Ik voel mij opgesloten en wil terug vrij kunnen fladderen aan de ene kant. Aan de andere kant wil ik de maatregelen volgen uit respect voor de meest kwetsbaren.

The ship with butterfly sailes, Salvador Dali.




Muzikale groetjes
Om in het thema van vrije vlinders te blijven wil ik graag afsluiten met een klassiek gitaarstuk. Le Papillion, OP 50, n13 is een opvallend nummer uit één van de grote gitaarconcerten van grootmeester Giuliani. Dit partituur is gecomponeerd door Mauro Giuliani. Hij was een Italiaanse gitarist en componist in de 18de eeuw. 


Le Papillion, gespeeld door mezelf.


Mijn gitaarlessen zijn momenteel tot de paasvakantie stop gezet, het conservatorium is gesloten. Dit is een groot verlies voor mij, maar het doet deugd om dagelijks ongestoord gitaar te kunnen spelen want ik heb zeeën van tijd om te oefenen. Enkel mis ik wel de interessante begeleiding van mijn leerkracht Bram. Hij leerde mij dit partituur kennen en koos dit nummer om te evalueren tijdens mijn technische proef. 


Een voorbeeld van zijn gitaarconcert OP 50, nummer 13.


Zelf ben ik nog maar drie jaar studente gitaar, als jullie eens willen horen wat een professional doet met dit stuk:



Een man met veel talent.



Na een aantal mooie en interessante blogs te doorlezen van jullie heb ik nog één tip: doe zo verder! Bedankt voor het vele leesplezier. 


Zorg goed voor elkaar.
Veel liefs,
Ni Ra



Bronnen




10 opmerkingen:

  1. Dag Rani! Blij je hier te treffen met deze voortreffelijke blog. Ik denk dat dit een medium is dat je zal liggen. Vergeet de tips uit de schrijftraining niet en het wordt vast een pareltje. Ik heb je mailadres niet. Kan je me dat s doorsturen?
    Alle groeten! Hou je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Rani. Superfijn om te lezen! Ik ben blij dat je met ons meegaat in het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Rani! Dit vind ik echt een originele post, ik kijk uit naar je andere posts!

    groetjes, Ouidad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Rani,
    Een zeer mooie post, met toffe titels! Ik kijk er naar uit om binnenkort meer van je te lezen! Stay safe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Rani,

    het feit dat je creatief bent kan je niet onder stoelen of banken steken, ik vond het erg fijn je eerste blog post door te lezen!
    Hoop is een fijne boodschap om te verspreiden, het is fijn om 'hoop' te kunnen lezen.
    Maar zoals Rick zou zeggen 'wubba lubba dub dub!!'

    Groetjes,
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rani ,

    Wat een mooi schilderij van Salvador Dali.
    En vindt chic van je dat je toch het lef hebt om het filmpje van jezelf met de gitaar te delen.

    Groetjes
    Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Rani,

    Hier komt jouw creatieve kant weer naar boven. Ik doe samen met jou groepswerk dus heb dit al mogen ondervinden. ik kijk al uit naar de volgende.

    Groetjes
    Noëmi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Rani,

    We kennen elkaar ondertussen toch al even hé. Je hoeft je naam zelfs niet te vermelden om te weten dat dit jou creatieve werk is. Ben helemaal weg van de wereld van Ni Ra, doe zo verder meid!

    Groetjes Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Rani,
    wij kennen elkaar ook al van het groepswerk systeem gericht! Leuk om meer van je te weten te komen.

    Stay Safe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuke blog, heb al een aantal interessant posts gelezen van jou.

    Doe zo verder en succes

    BeantwoordenVerwijderen