zondag 24 mei 2020

Exit

Liefste medebloggers,

Hoe gaat het met jullie? Hoe bevalt het blokken in crisis? De laatste weken vroegen enorm veel energie. Mijn planning bleef niet liggen en werd elke dag zorgvuldig overlopen. Momenteel zit ik goed op schema. Begin deze week heb ik (bijna) alle examenopdrachten ingediend. Er rest nog één grote taak en studeren. Mijn eerste schriftelijk examen van Sociaal Juridisch recht nadert, op twee juni mag ik mijn examen afleggen in Xpo Kortrijk. Er vallen nog een heleboel pagina's te memoriseren aangezien ik meestal de "blokvakken" als laatste erbij neem. Tegen negen juni moet ik nog een allerlaatste opdracht indienen: een rapport over Miriam. Het project Miriam is ontworpen voor alleenstaande moeders die een leefloon ontvangen van het OCMW. Interessant, leerrijk maar tijdrovend. I've still got work to do. Toch wil ik deze week graag afsluiten met een miniverslag in mijn blog.


Exit

Ondertussen bevinden we ons in de week van Fase II. Er is een heleboel veranderd, laten we ons vandaag focussen en verdiepen op vier grote pijlers. Winkelen, cultuur, dagelijkse leven en onderwijs.


New York City in de wolken. Foto genomen door mezelf.

Shoppen in lockdown

Marktkramers gaan terug aan de slag, winkels heropenen onder strikte voorwaarden, straten bruisen terug van het leven.. Ben je op zoek naar een nieuw kleedje of luchtig hemdje voor de komende warme dagen , dan kan je gerust met de bus naar je lokaal shoppingcenter. Toch zal je mij niet terugvinden in een shopping of de IKEA, want dit voelt letterlijk aan als de kalmte voor de storm. Nee, het juichen lijkt te vroeg voor mij. Ik blijf bij online shoppen en afhaalmaaltijden in mijn veilige bubbel met een gerust hart. Ik heb vernomen dat een nieuwe uitbraak na twee tot drie weken duurt tot je de effecten ziet dus blijf ik op mijn hoede. 
Verpleegster is heldin in nieuw kunstwerk van Banksy | De Morgen
Banksy, 2020

Cultuur

Musea is terug toegankelijk en dierenparken worden heropend. Er wordt gebruik gemaakt van een reservatiesysteem om de bezoekers te beperken. Zij moeten zich ook houden aan een uitgestippeld circulatieplan met social distancing. In de Zoo van Antwerpen werd eerst voorrang gegeven aan vaste abonnees maar momenteel kan iedereen terug reserveren, ook zonder abonnement. Bekijk hier een aanbodpagina van musea.




Het dagelijkse leven

Sportlessen en sporttrainingen mochten opnieuw van start gaan. Met maximaal 20 mensen, op voorwaarde dat het gaat om "reguliere sporttrainingen, lessen in buitenlucht en clubverband. De veiligheidsafstand moet men blijven bewaren van 1,5 meter. Het lijkt me niet evident om deze afstand te hanteren, maar als dit mogelijk blijkt ben ik blij voor mensen die veel halen uit sport. 

Onderwijs

Enkele scholen openen (gedeeltelijk) voor lessen sinds maandag. Niet iedereen mag, er zijn grote uitzonderingen. In het basisonderwijs krijgen enkel het eerste, tweede en zesde leerjaar terug les. In het secundair ontsnappen de laatste jaars niet aan hun plicht ook zij moeten terug les volgen op school.
Ook dit lijkt volgens mij te vroeg. Het lijkt me onverstandig grote groepen terug samen te brengen. Hier moet toch een betere oplossing voor bestaan.. Een gevaarlijke combinatie aangezien er sinds deze week ook terug beperkt bezoek is toegestaan in woon- en zorgcentra en grootouders terug op hun kleinkinderen mogen passen..

GEEN PanIEK

Sinds begin van 'fase 2'  houd ik statistieken rond Covid-19 nauw in de gaten. Drie dagen geleden startte opnieuw een lichte stijging in aantal nieuwe corona besmettingen. Het mooie zonnige weer, het gevoel van de nieuwe vrijheid.. Mensen worden losser en naïef. Gisteren nam ik het openbaar vervoer naar mijn schoonfamilie, die deel uitmaakt van onze bubbel, samen met mijn liefje. 


Bron: Google




Ik was verontwaardigd hoe mensen omgaan met de veiligheidsregels. Een overvolle bus, mondmaskers net onder de kin.. Volgens mij gaan we te snel van 'lockdown light' naar 'corona bestaat niet meer', ik verlang naar een collectief verantwoorde burgerzin. Constructief denken en handelen is een vereiste om het virus in toom te houden. We krijgen eindelijk meer vrijheid maar laten we uit respect voor de meest kwetsbaren het rustig aan doen. 


Geen beschrijving beschikbaar.
                                                 Onze eerste treinrit in coronatijden.




We naderen inmiddels het einde van dit schooljaar en daarmee ook deze blog. Het viel in goede aarde bij mij om een schriftelijk/mondeling examen te vervangen met een blog. Graag bedank ik Benedict Wydooghe voor deze opportuniteit. 

Ik wens iedereen heel veel succes met zijn of haar examens. Het was fijn om iedereen hun blog te kunnen lezen, het bracht me vaak goede moed. Ik voelde me verbonden met iedereen door hun verhalen te lezen. Iedereen heeft zich sterk gehouden en ik ben fier op ons allen.

Hou jullie goed, wees veilig.
Zonnige groetjes uit Zwevegem,
Ni Ra


Bronnen

2 opmerkingen:

  1. Dag Rani,
    Ook eerst en vooral voor jou ook veel succes met de examens en het blokken. Ook ik heb zoals jij mijn planning heel erg uitgesteld, om een of andere reden voelt het niet echt aan als blok.

    Ook mij zal je niet vinden in winkels, ook al zijn deze terug open en zijn er genoeg maatregelen getroffen. Je kan er nog steeds besmet geraken of andere mensen besmetten.
    Ik heb ook het gevoel dat veel mensen denken 'de lockdown begint stilletjes aan over te gaan, dus we kunnen niet meer besmet geraken'.

    Groetjes Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer een fantastisch werk van Banksy, dol op hem!

    BeantwoordenVerwijderen