vrijdag 10 april 2020

Peace in a time of war


Lieve medebloggers,

Aan degene die mijn blog volgen: bedankt voor jullie lieve woorden! Het doet me deugd mensen te plezieren met mijn schrijfsels. Even een korte update van mijn week.


Het uur van structuur
De eerste week van de paasvakantie. It's friday, i'm in love. Als ik een favoriete dag kon uitplukken, was vrijdag mijn eerste keuze. Zelf tijdens deze crisis blijft mijn liefde voor vrijdag bestaan. Deze week heb ik veel energie gelost in opdrachten voor school. In corona gaan de groepswerken van mijn vakken nog steeds door, maar dan digitaal. Dit vereist veel creativiteit.

Voor het vak educatief werk moeten we een vorming maken voor de organisatie JOETZ. Het doel van deze vorming, hoe ga ik als leerkracht om met suïcidale gedachten bij jongeren. Een zware materie, ook een taboe die doorbroken moet worden. We gaan aan de slag met enquêtes en ondervragen docenten naar hun ervaring en verwachtingen.

Voor het vak maatschappelijke activering kregen we een opdracht over Housing First. Een project waar daklozen een woning met eigen adres krijgen om zaken op orde te stellen.

Deze twee vormingen hebben mijn week in hun grip gehad. Drie dagen werden gevuld met videochats. Gelukkig heb ik studenten in mijn groep die het soms ludiek aanpakken en waar ik duidelijk op kan rekenen. Op deze manier blijf ik nog wat extra contact onderhouden met mijn medestudenten, zo kunnen we elkaar ook steun bieden.

Momenteel leven we in een omgekeerde wereld, dus druk bezig zijn voor school moet wel kunnen in onze huidige vakantie. Naast groepwerkjes heb ik mijn focus gelegd op het dagelijkse ritme terugvinden. Een structuur is nodig om mijn taken niet uit het oog te verliezen. Uitstelgedrag is een vervelend kantje van mij, dit niet bestrijden is spelen met vuur.


Mijn week- en vakplanner van 6 tot 12 april.


Via da Facebookpagina van VeryVives vond ik enkele planner sjablonen. Waaronder een vakplanner, weekplanner, langetermijnplanner.. Handig voor deadlines en doelstellingen. Dit gaf me deze week een houvast. Voor degene die geïnteresseerd zijn plaats ik helemaal onderaan een link.

Natuurlijk is schoolwerk niet mijn enige bezigheid. Ik besloot te knutselen met wat foto's via de app mirror lab. Ik deel het resultaat graag met jullie. Ik gaf deze set de titel ''Visuele notities.''







Peace in a time of war
Tijd tikt door maar het leven staat stil.In mijn vorige post heb ik moeder natuur in de bloemetjes gezet, de aandacht gegeven die zij verdient. Elke dag ga ik snuisteren in actualiteit binnen en buiten de grenzen. Hoe onze maatschappij hiermee omgaat ondervind ik aan de lijve. Van leeggeplunderde supermarkten, ruzies over wc-papier tot elke avond om acht uur een applaus voor de zorg. Hoe verloopt voor andere werelddelen deze strijd?

Verdwaald in krantenkoppen vond ik twee artikels die de impact beschrijven. Het eerste artikel vertelt ons meer over India. Er wonen ruim 1,4 miljard mensen die op dit moment 23 dagen thuis zitten in lockdown. Het zal je dan ook niet verbazen dat de luchtvervuiling drastisch is afgenomen in India. Voor het eerst in 30 jaar kan je de sneeuwtoppen van de Himalaya terug zien. 


Afbeelding weergeven op Twitter
Het Himalayagebergte, in de provincie Punjab. 


Er vinden nog meer fenomenen plaats in India, het tweede artikel bespreekt opnieuw wat de impact van het coronavirus heeft op hun luchtvervuilingsniveau. In gebieden die massaal worden geconfronteerd met vervuiling, wordt er nu gesproken van een luchtreiniging. Met de lockdown komt niet enkel de sluiting van winkels en markten maar ook alle fabrieken. In de hoofdstad New Delhi daalde de vervuiling met 71% in de eerste week. Niet onrealistisch als je weet dat 21 van 's werelds meest vervuilende steden zich in India bevinden. Weerzinwekkend.


De luchtkwaliteit in New Dehli in het "normale" leven.


De luchtkwaliteit in New Delhi tijdens de lockdown.



Mensen zijn meer dan cijfers
Vandaag was er een update van de nieuwe coronacijfers. De grafieken en tabellen vind je terug in dit artikel van De Standaard. Drie grote aandachtspunten:
  1.  Op 28 maart waren er bijna 10.000 besmettingen in België. Vandaag zijn dat er ongeveer 26.667. In de eerste grafiek: "Totaal aantal bevestigde covid-19-besmettingen" zie je vanaf 29 maart een grote stijging van bevestigde besmettingen. Ondanks de grote stijging, geneest ook een groot aantal van de ziekte.
  2. In de grafiek: "Aantal besmettingen per regio" zie je dat de meeste besmettingen nog steeds in Vlaanderen plaats vinden.
  3. In de grafiek "Aantal coronapatiënten in en rond België" kan je concluderen dat de Verenigde staten het grootste aantal besmettingen heeft, dit had ik al vernomen in het nieuws. 
In alle eerlijkheid: dit op de voet volgen is voor mij wel een tactiek om grip te krijgen op onze situatie, soms voelt het nog steeds onrealistisch aan. Tegelijkertijd is het zeer confronterend want mensen zijn meer dan cijfers. Het verdriet en de pijn die families en vrienden met zich meedragen kan je niet vatten in een illustratie. Ik wens iedereen met verlies het allerbeste toe.

Enkele aangrijpende verhalen blijven kleven, waaronder een verhaal over de daad van Suzanne Hoylaerts. Ze had haar beademing geweigerd om jongeren te redden, haar moedige beslissing werd wereldnieuws. Ze overleed enkele dagen na haar beslissing aan covid-19. Enorm ontroerend, naar eigen zeggen heeft ze een mooi leven gehad. Voor mij is deze vrouw een heldin.Rust in vrede, Suzanne.


"Mevrouw Hoylaerts zei tegen de dokters: "Ik wil geen beademingstoestel. Hou dat maar voor de jongere patiënten. Ik heb al een mooi leven achter de rug."
Via dit platform wil ik ook nogmaals mijn respect betuigen voor de zorg die elke dag levens redden ongeacht hun eigen gezondheid. Er heerst onrust over beschermende middelen.. Een gigantisch deel van de geleverde FFP2-mondmaskers zijn afgekeurd in een Belgissch labo. Drie miljoen maskers. Een enorme tegenslag voor niet enkel de zorg, maar voor iedereen die in een sector werkt waar beschermende middelen een noodzaak zijn. Een gigantische blunder van de overheid.

Re mi sol 
Fa, si, la. Maandag en woensdag staan altijd gereserveerd voor gitaarlessen en muzikale vorming. Jammer genoeg kan dit niet meer, deze week had ik het er extra moeilijk mee. Ondertussen is er een nieuwe update: na de paasvakantie volgen waarschijnlijk geen lessen meer. Er is onzekerheid over het derde trimester, de richtlijnen worden opgevolgd en zijn onvoorspelbaar. We krijgen een alternatieve evaluatie. 

Er is geen alternatief voor de lessen muzikale vorming, maar gitaarlessen gaan momenteel digitaal door. De bedoeling is dat ik opnames maak en bezorg aan mijn docent Bram via mail. Mijn opdracht bestaat uit twee partituren, namelijk: 'Fried Chicken Blues' en 'De kat van Kandahar.' Maandag heb ik deze opnames doorgestuurd. In afwachting op feedback deel ik graag een klein fragment van mijn proces met jullie. Als afsluiter eindig ik graag met vrolijke blues akkoorden, daarom heb ik gekozen voor de 'Fried Chicken Blues'. Jullie mening en tips zijn altijd welkom. :)



Fried Chicken Blues, gespeeld door mezelf.

Zorg goed voor elkaar. 
Tip: Hou woensdag zeker het nieuws in de gaten, dan hebben we meer duidelijkheid over de volgende maatregelen wat betreft onze lockdown. Stay safe xoxo



Voor degene die interesse hebben in de "planner sjablonen": 


Bronnen

4 opmerkingen:

  1. Hallo Nira

    Ik wist totaal niet dat India ook zo vervuilend land was.. Zot hé als je die 2 foto's van de poorten ziet !
    Even nog een extra duwtje in je rug: je bent goed bezig ! Met zo een uitgetekende planning moet het zeker lukken ;) .

    Groetjes
    Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verschil ! dat dit zo rap gaat. In één week tijd de lucht al stukken zuiverder. As we eens goed stilstaan maken we heel veel stuk met onze manier van leven. Zie ons hier allemaal worstelen met de veranderingen terwijl de natuur in 123 zich aanpast. Het is leuk om eens positieve dingen te horen in deze tijden. Dank u voor de planner ! Ik zal dit eens proberen. Veel succes met de gitaarlessen op afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad zo dat de natuur hier een graantje bij meepikt, en dat zorgde voor mij voor een extra opkikker om de maatregelen vol te houden! Toch hoorde ik onlangs dat de luchtkwaliteit in België slechter is, er is namelijk meer vrachtverkeer en de mensen die nu met z'n allen thuis zitten, moeten hun woning meer verwarmen... Dit vond ik toch een kleine opdoffer :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zot wel hoe de luchtkwaliteit zoveel beter is. Het is wel een klein lichtpuntje van deze tijd, aan de andere kant ook wel schrijnend waarom het 'normaal' ook niet zo kan. Inderdaad een aangrijpend verhaal van de vrouw, mooi dat je dit nog even naverteld. Wat een hartelijke vrouw! Succes met de gitaarlessen.

    BeantwoordenVerwijderen